Route Tartan Classic 2025 verkend!
Het deelnemersveld voor de Tartan Classic is nagenoeg vol en de voorbereiding verloopt voorspoedig. De overtocht en hotels zijn gereserveerd en onze uitzetters Bart en Peter zijn naar Schotland geweest om de route te verkennen. Zij kwamen ook voor deze editie met enthousiaste verhalen en mooie foto’s van de route en de omgeving terug. Het is tijd voor een update!
Op de eerste dag rijden we vanaf de boot vanuit Newcastle nog een groot deel van de dag door Engeland, om de Schotse grens over te steken richting Peebles waar we bij het Peebles Hydro Hotel op traditioneel Schotse wijze zullen worden onthaald. Een eerste rally-dag, met direct prachtige weggetjes en vergezichten, ook om te wennen aan het links rijden en de diversiteit van de Engelse navigatiesystemen. Uiteraard moeten een paar typisch Engelse Ford’s worden doorkruist!
Op dag 2 gaan we naar Pitlochry, de meest noordelijke etappeplaats van deze Tartan Classic. Luttele kilometers na de start is de route al prachtig en zijn de wegen smal. De navigators worden uitgedaagd, maar deze dag zal ook een stevig beroep gedaan worden op de vaardigheden van de rijder. In de ochtend staat de Forrest Burn Hill Climb op het programma. Een heuvelklim die sinds jaar en dag op de kalender van het Schotse Hill Climb kampioenschap staat.
Vervolgens voert de route naar het Knockhill Racing Circuit, het grootste circuit van Schotland. Onderweg daarnaartoe helpen bijzondere wegwijzers je om de juiste route te vinden. Op Knockhill vermaken we ons op de speciale ‘rally-track’ met een regularity op een rallyparcours dat in het verleden de trainingslocatie van de Schotse rallylegende Colin McRae was. Aan het eind van de dag finishen we in het prachtige, klassiek Britse Atholl Palace hotel.
Op de derde dag rijden we een grote lus rondom Pitlochry en slapen we opnieuw in het Atholl Palace hotel. Een prachtige route door steeds hoger wordende heuvels, waar bij het verkennen van de route de eerste sneeuw al viel. De hele dag is het uitzicht adembenemend en worden we getrakteerd op schitterende wegen met bijzonder weinig verkeer. Aan het eind van de middag staat op loopafstand van het hotel een bezoek aan een whisky distillery op het programma.
Op dag 4 zetten we weer koers richting het zuiden waar we al in de loop van de middag aankomen op de beroemde ‘Royal Mile’ in het centrum van Edinburgh. Er is ruim tijd om gezamenlijk de historie van de oude stad te ontdekken, en/of om gewoon een drankje te doen in een oergezellige Schotse pub nabij het hotel. Onderweg naar de Schotse hoofdstad blijft het genieten van de route, maar ook van een koffiestop bij weer zo’n typisch Schots ‘tentje’, waar we vorige week direct ook maar het plaatselijke kerstentertainment (bekijk hier de vide0) hebben vastgelegd voor ons bezoek in juni, daar doen we jullie vast een plezier mee 😊.
De laatste dag is nog steeds een volwaardige rally-dag, ook al moeten we natuurlijk wel allemaal op tijd in Newcastle zijn om in te schepen voor de terugreis naar IJmuiden. Zeker geen ‘thuiskomertje’ deze dag. Het landschap blijft onverminderd mooi en je zult – inmiddels meer ervaren met de systemen – in de laatste navigatiesecties en regularities nog aardig worden uitgedaagd om met zo min mogelijk strafpunten de finish te bereiken.
Na een laatste lunch nemen we afscheid van onze Britse deelnemers en zetten we koers voor het laatste stukje neutrale route naar de boot. Daar hebben we tijd genoeg om tijdens een borrel en diner terug te kijken op de 2e Tartan Classic.
Druk bezig met de voorbereidingen voelen wij het enthousiasme weer stijgen en we kijken enorm uit naar het moment waarop we komend voorjaar de route gaan narijden en de sfeer gaan ‘voor-beleven’. Voor nu delen we onze voorpret en wensen we jullie fijne feestdagen, alle goeds voor 2025 en een geweldige Tartan Classic.